Menu
Meer over De Kringwinkel
Kringblog
De Kringwinkel blaast 20 kaarsjes uit!

Wist je dat exact twintig jaar geleden, op 16 oktober 2001, de naam ‘De Kringwinkel’ officieel gedeponeerd werd als merknaam? Op dat ogenblik waren er 66 kringloopwinkels in Vlaanderen. Twee decennia later zijn er dat niet minder dan 163 en blijkt Kringwinkelen populairder dan ooit. Reden om te feesten! Van zaterdag 16 tot en met zaterdag 23 oktober vieren we de Week van De Kringwinkel. 

Een gepast moment om eens terug te blikken.

Directeurs Lieven Van der Stock (De Kringwinkel ViTeS), Bart Vandenbussche (Kringloopwinkel Kortrijk) en Paul Stessens (De Kringwinkel Hageland)

Hoe alles begon

Eind jaren ’80, begin jaren ’90, gingen enkele OCMW’s en andere sociale en milieuorganisaties van start met kringloopactiviteiten. Uit het grof huisvuil dat mensen voor hun deur plaatsten werden nog bruikbare spullen gehaald. De goederen werden voor een prikje verkocht. De inspiratie haalden ze bij onze noorderburen. In Nederland was men al langer bezig met tewerkstellingsprojecten die het ecologische en de creatie van werk combineerden.

Goed tien jaar later waren in Vlaanderen al 31 kringloopcentra actief. In 1994 werd ook de Koepel van de Vlaamse Kringloopcentra opgericht: KVK vzw (nu HERW!N vzw). De kringloopwinkels hadden succes, maar kampten wel met een imagoprobleem. Nogal wat winkels werden gezien als vuil en slordig, de kwaliteit van het aangeboden materiaal verschilde van winkel tot winkel. De drempel om naar een kringloopwinkel te gaan was groot. Letterlijk en figuurlijk werk aan de winkel dus.

Foto: o.a. huidige directeurs Lieven Van der Stock (De Kringwinkel ViTeS), Bart Vandenbussche (Kringloopwinkel Kortrijk) en Paul Stessens (De Kringwinkel Hageland) bezoeken in 1995 een kringloopcentrum in Nederland om er inspiratie op te doen voor de eigen werking.

En toen werd het merk De Kringwinkel geboren!

In 2001 beslisten daarom 66 kringloopwinkels om de krachten te bundelen en ontwikkelden ze in samenspraak met OVAM* een (kwaliteits)merk: De Kringwinkel. Een gemeenschappelijke merknaam maakte het mogelijk om een landelijke communicatiecampagne uit te werken en een herkenbare huisstijl te ontwikkelen. Ook qua dienstverlening en productkwaliteit werden afspraken gemaakt. Achter het merk schuilt een gezamenlijke strategie en gedeelde waarden. De lancering van dit kwaliteitsmerk creëerde vertrouwen en herkenbaarheid bij de klant.

20 jaar en tal van communicatiecampagnes later staat De Kringwinkel er als merk. Met 163 winkels, 18.000 volgers op Facebook, 6000 volgers op Instagram en 5800 medewerkers kunnen we wel zeggen dat De Kringwinkel vandaag bekend is bij de Vlaming.

 

*OVAM = de Openbare Vlaamse Afvalstoffenmaatschappij

 
Affiches uit 2010, 2011 en 2015
De Kringwinkel 't rad (Zedelgem)

Hoe ziet de toekomst eruit?

De Kringwinkels willen evolueren van een bekend merk naar een merk om van te houden. We willen dat klanten, gevers en medewerkers fier zijn om deel uit te maken van dit sociaal-circulaire project. Hiervoor gaan we inzetten op opti-channel, zullen we onze online aanwezigheid versterken en een beroep doen op een “army of friends”, de Kringwinkelfans! We investeren daarnaast in eigentijdse winkel- en geefpunten waar klantenservcie centraal staat.

HERW!N

HERW!N, de koepel van de Kringwinkels, verbindt en versterkt alle Kringwinkels in Vlaanderen door de gemeenschappelijke identiteit en de corporate branding te promoten en door de belangen bij de verschillende overheden te behartigen. Door kennis te delen en in te zetten op partnerschappen en innovatie blijft De Kringwinkel sterspeler in de tweedehands retail. 

Feest je mee?

Zaterdag start de Week van De Kringwinkel. De hoogmis van De Kringwinkels en deze keer dus ook een belangrijk verjaardagsfeest van ons merk!

Het programma van Week van De Kringwinkel vind je op deze pagina

Deel deze pagina:
Overzicht
tweedehands tweedehands artikelen tweedehands kopen tweedehandswinkel tweedehands spullen
tweedehands tweedehands artikelen tweedehands kopen tweedehandswinkel tweedehands spullen
youtube instagram shop auction