Sector in cijfers

Elke Vlaming kocht vorig jaar gemiddeld 5 kg spullen in De Kringwinkel

 

Lees het volledige sectorrapport van De Kringwinkel 



Hergebruik zit in de lift

In 2015 telden de Vlaamse Kringwinkels zo’n 5,6 miljoen klanten, 12% meer dan het jaar ervoor. Gemiddeld kochten zij er elk 5,017 kilogram aan spullen. Een historisch hoog cijfer waarmee ineens ook de officiële hergebruikdoelstelling – vooropgesteld door de OVAM - van 5 kg per Vlaming behaald werd. Maar De Kringwinkels blijven niet stilzitten, tegen 2022 willen ze dit cijfer optrekken naar 7 kg.
 

Meer hergebruik

Producten hergebruiken is beter voor het milieu dan ze te recycleren, verbranden of storten. Al jaren zetten De Kringwinkels hier sterk op in. Met resultaat: vorig jaar zamelden de 128 verkoopunten in Vlaanderen samen 69.550 ton goederen (+3%) in. Bijna de helft hiervan (46,5% of 32.336 ton) kreeg een tweede leven door verkoop in De Kringwinkels. Dit is een stijging van 7% tegenover 2014.

De Kringwinkel haalde vorig jaar zo de doelstelling van 5 kilogram hergebruik per inwoner, waar ze samen met de OVAM naar streefden. In 2014 was dat nog 4,7 kg per Vlaming.
 

Meer inzameling, transacties en winkels

43% van de 69.550 ton ingezamelde goederen, werd door de consument zelf naar De Kringwinkels gebracht. 24% werd opgehaald. De overige goederen werden ingezameld via o.a. kledingcontainers en het recyclagepark.

Het aantal transacties steeg vorig jaar met 12% tot 5,6 miljoen. Ook de totale winkelomzet nam toe tot € 48,16 miljoen (+6%). Eén van de verklaringen hiervoor? “Vorig jaar openden we 4 nieuwe winkels. Het verkleinen van de afstand tussen onze winkels en de mensen, zorgt ervoor dat ze ons meer goederen brengen, vaker een kijkje komen nemen en effectief tot een aankoop overgaan”, aldus Marleen Vos, algemeen directeur van KOMOSIE.

Top 5 meest verkochte goederen (in €)

1 Textiel: 34%
2 Meubelen: 21%
3 Huisraad: 19%
4 Elektro: 9%
5 Boeken/ Multimedia: 7%

Een andere oorzaak voor de groeiende populariteit van De Kringwinkels is de duurzaamheidstrend: “Steeds meer Vlamingen willen een steentje bijdragen aan de zorg voor het leefmilieu. Daarnaast is het feit dat wij werk bieden aan duizenden mensen die anders weinig jobkansens krijgen, voor veel mensen belangrijk”, aldus Vos.
 

20 jaar

Die 5,017 kg per Vlaming is er natuurlijk niet zomaar gekomen. Het is het resultaat van meer dan 20 jaar timmeren aan de weg. Een van de bepalende factoren in het succes van De Kringwinkels is de inbedding in het Vlaamse afvalbeleid én de koppeling met sociale tewerkstelling. De OVAM stond mee aan de wieg van De Kringwinkel, en zorgt ervoor dat de sector verder kan groeien. Jan Verheyen, woordvoerder van de OVAM: “De Kringwinkels spelen al meer dan 20 jaar een belangrijke rol in het Vlaams milieubeleid. Ze zijn niet alleen een spilfiguur in het realiseren van de hergebruikdoelstelling, maar ook hun sensibiliserende functie valt niet te onderschatten. De Kringwinkels staan dicht bij de burger en maken een goed afval- en materialenbeheer tastbaar. Het nieuwe Uitvoeringsplan voor Huishoudelijk en Vergelijkbaar Bedrijfsafval gaat verder op dit elan.”


Pijnpunt: tewerkstelling

Vorig jaar gingen er 221 extra mensen bij De Kringwinkel aan de slag, wat het totaal op 5.353 werknemers bracht. Toch is er een belangrijke kanttekening bij dit positieve nieuws.

Marleen Vos: “Deze stijging kwam er alleen door een toename van werknemers in het Artikel 60-statuut. Dit zijn leefloners die door het OCMW bij De Kringwinkel worden tewerkgesteld. De Kringwinkel ontvangen hiervoor geen subsidies voor begeleiding op de werkvloer. Deze mensen mogen ook slechts 12 tot 18 maanden in dienst blijven. Niet altijd evident om zo onze winkels te runnen. We willen het beleid dan ook oproepen om extra te investeren in sociale tewerkstelling. Alleen zo is verdere groei in de toekomst mogelijk.”
 

7 kg tegen 2022

En laat dit nu net zijn wat De Kringwinkel wil blijven doen: groeien. Tegen 2022 willen ze samen met de OVAM 7 kg hergebruik per Vlaming realiseren. Hoe? “We mikken op extra winkels, creatieve allianties met bedrijven en partners en op meer tewerkstelling”, vertelt Vos. “Er valt bovendien nog veel te rapen door samenwerking met gemeentes bijvoorbeeld, door het plaatsen van brengpunten voor textiel op strategische plaatsen ...”

 

© 2010 Komosie Disclaimer Gemaakt in De Webfabriek Contact

Gratis ophaaldienst - 070 222 002