Menu
Grote Geefdag
Meer over De Kringwinkel
Over Kringwinkel
Een beetje achtergrond

Een beetje achtergrond

Geschiedenis

Een gat in de markt

Begin jaren ’90 startten her en der in Vlaanderen sociale- en milieuorganisaties met kringloopactiviteiten. Ze riepen op om spullen niet langer weg te gooien, maar ze aan De Kringwinkel te schenken. Perfect herbruikbare spullen vonden zo ook de weg naar nieuwe gebruikers. Mensen met een beperkt budget, bewuste consumenten, schattenjagers. Een gat in de markt. Met de inkomsten slaagden ze erin om jobs te creëren voor mensen die laaggeschoold, of langdurig werkloos waren.

 

Stilaan ontstond de behoefte om van deze veelbelovende activiteiten een heuse sector te maken. In 1992 organiseerde Volkshogeschool Elcker-ik een eerste opleiding: 'Hoe een kringloopcentrum te starten'. Hét startsein voor meer afstemming en samenwerking tussen de verschillende organisaties.

Ondertussen zorgde de Vlaamse overheid voor subsidies voor sociale tewerkstelling en de inbedding van hergebruik in het Vlaamse afvalbeleid. Een cruciale stap in de verdere uitbouw van de sector.

 

20 jaar De Kringwinkel

In deze blogpost lees je meer over het 20-jarige bestaan van het merk De Kringwinkel.

5 Succesfactoren

Sindsdien is De Kringwinkel een begrip geworden in Vlaanderen en daarbuiten:

21 erkende kringloopcentra, 132 winkels, 4846 werknemers. Een voortrekker in hergebruik en sociale tewerkstelling.

 

En dat allemaal dankzij deze 5 succesfactoren:

 

  1. 21 dynamische en innovatieve ondernemingen, die permanent inzetten op kwaliteit, innovatie en  professionalisering.
  2. Lokale inbedding van de centra:  goede samenwerking met gemeenten en intercommunales.
  3. Erkenning en steun van OVAM, de Vlaamse Afvalstoffenmaatschappij. Zij zorgden voor de erkenning van onze opdracht in 30 verzorgingsgebieden en zijn betrokken bij het beleid van De Kringwinkels.
  4. Sociale tewerkstelling: subsidiëring voor maatwerk en andere werkvormen.
  5. Samenwerking in de sector: de centra richtten de koepel HERW!N op. Die zorgt voor beleidswerk, vormingen, ervaringsuitwisselingen, cijferanalyse, partnerschappen met bedrijven, de bewaking van de huisstijl, enz... Zo kan de sector als 1 sterk merk naar buiten treden.

Maximaal lokaal hergebruik

Kringwinkels zijn ambitieus en zetten de komende jaren via verschillende wegen in op maximaal lokaal hergebruik van alle producten in Vlaanderen.

De verschillende uitdagingen, antwoorden en ambities voor een toekomstproof Kringloopmodel vertaalden we naar een TOC, Theory of change waarin we samenvatten hoe we volgende effecten kunnen bereiken:

  • Het aantal kg hergebruik per Vlaming verhogen
  • Meer kansengroepen tewerkstellen
  • De levensduur van spullen verlengen
  • De CO2-uitstoot verminderen
  • De afvalberg kleiner maken

 

Onze Theory of Change vind je hier terug.

En de cijfers voor 2022 via deze link.

tweedehands tweedehands artikelen tweedehands kopen tweedehandswinkel tweedehands spullen
tweedehands tweedehands artikelen tweedehands kopen tweedehandswinkel tweedehands spullen
youtube instagram shop auction