Uit een korte steekproef bij de Kringwinkels in Vlaanderen blijkt dat bij de meeste winkels het aantal klanten de laatste maanden is gestegen t.o.v. dezelfde maanden in 2021. In sommige winkels zelfs met 30%. Vooral in de “essentiële” productcategorieën zoals textiel, huisraad, klein elektro en meubelen zien we een sterke stijging in verkoop.
Daarnaast krijgen de Kringwinkels ook vaker vragen van armoedeorganisaties, lokale overheden en scholen voor het verzamelen van bepaalde spullen zoals boekentassen, boeken en fietsen die zij dan kunnen schenken aan de meest kwetsbare gezinnen.
Ook uit ander onderzoek bij ruim 2.000 Belgen in opdracht van Kringwinkel en partners* blijkt dat 1 op de 7 Nederlandstaligen (14,7%) in ons land de afgelopen 12 maanden wel eens spullen tweedehands heeft gekocht uit financiële noodzaak. Een zeer drastische stijging, want een jaar eerder was dit nog 5,7%.
Volgende antwoorden (van Nederlandstalige respondenten) kwamen al in april naar boven uit onderzoek*:
Eva Verraes, directeur en woordvoerder van HERW!N, de koepel van onder meer de Kringwinkels: “In tijden van financiële crisis is het goed dat er vangnetten zijn voor mensen die het minder breed hebben. Niet alleen de tewerkstelling en de armoedeprojecten die de Kringwinkels ondersteunen, maar ook ons winkelaanbod speelt hierin een essentiële rol. Meer en meer mensen kopen tweedehands omdat nieuwe spullen voor hen onbetaalbaar zijn. Daarom doen we meteen ook een warme oproep: heb je speelgoed, keukengerei of klein huisraad dat je niet meer nodig hebt, breng het dan naar de Kringwinkel. Je zal er iemand anders ongetwijfeld een heel groot plezier mee doen én het is goed voor het milieu.”
----
* Het online onderzoek werd van 26 maart tot 1 april 2022 uitgevoerd door onderzoeksbureau iVOX in opdracht van 2dehands, Kringwinkel, Cash Converters en HappyTroc/HappyCash. 2.000 Belgen werden bevraagd. Het onderzoek is representatief op taal, geslacht, leeftijd en diploma. De maximale foutenmarge bedraagt 2,19%.